اثرات مضر امواج بر انسان

سلامتي تاجيست بر سر افراد سالم كه فقط بيماران آن را ميبينند

جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

اثرات مضر امواج بر انسان

جهان امروز ما از انواع وسايل الكتريكي و الكترونيكي پر شده است. اگرچه اين وسايل زندگي روزمره ما را بسيار آسان تر نموده اند ، اما با اين حال به طور مخفيانه در حال آسيب رساندن به سلامتي ما هستند.  دستگاه هاي الكترونيكي نظير كامپيوترها ، تلويزيون ، موبايل ، ماشين هاي شوينده ، مايكروفر ها ، همچنين بسياري از لوازم الكتريكي، فرستنده ها و آنتن هايي كه بيرون از خانه ها مورد استفاده قرار ميگيرند ، امواج پر قدرت و بسيار خطرناكي را از خود منتشر مي سازند كه براي سلامتي انسان مضر است. مطالعات و تحقيقات دانشمندان نشان ميدهد ، حضور طولاني مدت در كنار اين امواج مضر سبب بروز انواع ناراحتي ها ، مرگ سلولي ، ناباروري ، تخريب دي اِن اِي ( DNA ) ، تومور و سرطان ميشود. همچنين تشعشع اين امواج براي بانوان باردار ، سلول هاي در حال شكل گيري جنين و كودكان آسيب هاي جدي تري را به همراه خواهد داشت.

 

برخي از مضرات اثبات شده امواج :

•    افزايش دماي بدن
•    افزايش ضربان قلب، تپش قلب و تشديد گردش خون و فشار خون بالا
•    ضعف و خستگي و تار شدن ديد چشم و آب مرواريد زودرس
•    تهوع ، سرگيجه و سردرد خصوصا در ناحيه شقيقه ، وِزوِز گوش
•    سوزش پوست بالاخص در منطقه آهيانه (پاريتال) سر
•    احساس ناخوشي و كسالت عمومي ، بيخوابي و بدخوابي و خواب آلودگي هنگام كار  
•    تحمل‌ناپذيري و تندخوئي  
•    دردهاي عضلاني ستون فقرات و شانه‌ها، التهاب بين مهره‌هاي ستون فقرات و مفصل‌هاي لگن خاصره،كرامپ يا اسپاسم عضلاني
•    فشار در سينه و درد در ناحيه پشت ريتين
•    اختلال در سيستمهاي عصبي عضلاني (نوروماسكولار)
•    كاهش قدرت يادگيري و اُفت تحصيلي ، كاهش حافظه بالاخص حافظه كوتاه‌مدت
•    كاهش قدرت جنسي و اختلال در باروري
•    تغيير شكل پروتئين‌هاي خون ، اختلالات سلولي ، افزايش قند خون ، تورم و التهاب ، تورم و التهاب كليه
•    سرطانهاي مختلف چون لنفوم (سرطان غدد لنفاوي) و لوسمي (سرطان خون) و سرطان غدد بزاقي و سرطان سينه

امروزه حضور اين امواج به صورت ناخواسته در زندگي اكثر انسان ها جاريست. حتي اگر شما وسايل منتشر كننده اين امواج را از  خود دور سازيد ،بازهم چنانچه در اطراف شما كساني از اين وسايل استفاده كنند ، شما نيز در معرض خطر آنها قرار خواهيد داشت. اين پديده مشكلي جدي در عصر حاضر ميباشد كه نيازمند توجهي خاص و ويژه به بهداشت امواج مي باشد.
آيا ميدانيد چگونه ميتوان مادر و جنين را ازآسيب اين امواج مصون داشت؟
در كشور هاي پيشرفته جهت رفع اين مشكل ، پزشكان مامايي پس از تاييد مثبت بودن بارداري ، اولين توصيه اي كه به مراجعين خود مي كنند ، استفاده از لباس ضد امواج است كه همانند سپري محافظ در مقابل اين امواج ، از اثرات سوء آنها جلوگيري كرده و مانع از هرگونه آسيب به بدن مادر و جنين ميگردد.

ميزان تاثير ميدانهاي مغناطيسي و امواج موبايل بر بخشهاي مختلف بدن :

تاثير تابش ميدانهاي الكترومغناطيسي و امواج موبايل و سايتهاي BTS بر سلامتي انسان موضوعي است كه پاسخ قطعي به آن داده نشده است.

خبرگزاري مهر به بررسي تاثير اين امواج بر يادگيري و حافظه، سيستم ايمني و طول عمر انسان، چشم، گوش و عملكرد مغز پرداخته است.
به گزارش خبرنگار مهر، بدن انسان به بسياري از محركها به عنوان بخشي از زندگي پاسخ مي دهد و اگر اين تغييرات خارج از محدوده مكانيزم جبران بدن باشد اثر بيولوژيكي آن مي تواند منجر به خطر سلامتي (رواني، جسماني و اجتماعي) شود.
مهمترين نتايج تحقيقات علمي نشان مي دهد ميزان تشعشعات ميدانهاي فركانس راديويي تاثيري بر آغاز و يا رشد تومورهاي سرطاني ندارد و مطالعات تجربي برروي سلولها و حيوانات نيز نشان مي دهد كه استفاده از موبايل تاثير مخربي بر قلب، خون و سيستم ايمني بدن نداشته است.

گفته مي شود محدوده مربوط به امواج ناشي از تلفن همراه و سايتهاي BTS در فركانس هاي 3 كيلوهرتز تا 3000 گيگاهرتز در زمره امواج فركانس راديويي قرار مي گيرند كه اين امواج غيريونيزه كننده است و اثر تخريبي روي بافتهاي زنده نداشته و فقط منجر به افزايش دماي ناحيه اي از بدن مي شوند كه در معرض تابش قرار گرفته است.

تحقيقات علمي نشان مي دهد كه انرژي جذب شده در بدن ناشي از تابش سايتهاي موبايل با دور شدن شخص تا فاصله 100 متري افزايش و سپس شروع به كاهش مي كند و از طرف ديگر با افزايش فاصله انسان از سايت به دليل افزايش توان گوشي براي جلوگيري از كاهش كيفيت گيرندگي، توان ناشي از گوشي بايد افزايش يابد.

اثرات مستقيم و غيرمستقيم تشعشعات راديويي بر بدن انسان
:

اثرات شناخته شده تشعشعات راديويي بر بدن انسان شامل سه اثر مستقيم و غير مستقيم بر انسان و اثرات بر روي اشياء موجود در محيط است كه مي توان به اثرات حرارتي، غير حرارتي و شوك و سوختگي به عنوان اثر مستقيم تشعشات راديويي اشاره كرد.

طبق تحقيقات به عمل آمده اثرات حرارتي اصلي ترين اثر ملموس فركانس هاي بالاتر از 100 كيلوهرتز روي بدن انسان است كه ناشي از انتقال انرژي الكترومغناطيسي به بدن است. به عبارتي اثر حرارتي ناشي از گرم شدن بدن انسان در اثر جذب انرژي امواج راديويي خواهد بود.

اما در اثرات غيرحرارتي ميدان به طور مستقيم بافتهاي بيولوژيك بدن را تحت تاثير قرار مي دهد بدون آنكه گرماي قابل توجهي ايجاد كند. در بحث شوك و سوختگي نيز ممكن است تاثيرات ناشي از تماس با اشياء هادي مانند قطعات فلزي واقع شده در ميدانهاي الكترومغناطيسي باشد به همين دليل توصيه مي شود كه در ميدانهاي الكترومغناطيسي و در فركانس هاي تا 100 كيلوهرتز از تماس با اشياء هادي و قطعات فلزي نظير حصارهاي فلزي، ديش ها، آنتنها و تجهيزاتي مانند خودرو جلوگيري شود.

در مورد اثرات غير مستقيم بر انسان نيز بايد گفت كه اين نوع اثرات معمولا بر قطعات و يا تجهيزات كاشتني مانند دستگاههاي تنظيم كننده ضربان قلب، پمپ هاي انسولين و ديگر سخت افزارهايي كه در بدن انسان به كار گرفته مي شوند تاثير مي گذارند.

از جمله اثرات تشعشعات برروي اشيا موجود در محيط نيز مي توان به سوخت بخارهاي قابل اشتعال و تجهيزات انفجاري الكترونيكي اشاره كرد كه اين خطرات مي تواند متوجه افرادي باشد كه در كنار مواد قابل اشتعال و يا انفجاري كار مي كنند.

در همين حال تداخل الكترومغناطيسي در سيستم هاي ناوبري هواپيما و تداخل با اين چنين تجهيزاتي نيز از ديگر اثرات ناشي از تشعشعات بر روي اشيا موجود در محيط است.

تاثير بر روي غشاهاي سلولي انسان :

سيد حسن سيد موسوي مديركل دفتر تحقيقات و مطالعات راهبردي شركت ارتباطات سيار در گفتگو با خبرنگار مهر نتايج تحقيقات درباره اثر امواج فركانس راديويي تلفن همراه بر روي قسمت هاي مختلف بدن را تشريح كرد و گفت: بعضي از اثرات امواج فركانس راديويي بر پروتئين هاي غشاء و حركت يونها در ميان غشاها هنگامي در سلول ظاهر مي شود كه شدت اين امواج باعث توليد حرارت قابل توجهي شود بطوريكه درجه حرارت بدن بيش از حد نرمال (37درجه سانتيگراد) شود.

وي اضافه كرد: برخي شواهد نشان مي دهد كه تشعشعات فركانس راديويي در سطوحي كه توسط تلفن همراه توليد مي شود روي كانالهاي يوني و پروتئين هاي غشاء نورونها در مغز تحت شرايط نرمال نيز اثر مي گذارد. اين تاثيرات ممكن است باعث تغييرات ظريفي در عملكرد سلول شود اما ميزان اهميت اين تاثيرات در سلامت انسان هنوز مبهم است.

تاثير بر روي رفتارهاي شنيداري انسان :

به گفته مديركل دفتر تحقيقات و مطالعات راهبردي شركت ارتباطات سيار فركانس راديويي با شدت بالا ممكن است واكنش هاي رفتاري را در پي داشته باشد چرا كه در اين حالت درجه حرارت بطور موقت افزايش مي يابد و در حين افزايش دما معين مي شود كه لرزش صوتي ناشي از فركانس راديويي شنيده مي شود يا خير.

وي ادامه داد: براي ايجاد لرزشهاي صوتي قابل شنيدن به نرخ بالاي موقت گرمايش در بافتهاي سر نياز است كه خيلي بالاتر از مقدار توليد شده مربوط به تلفن همراه است بنابراين در اين زمينه، تلفن همراه اثر چنداني در سلامت ندارد.

تاثير بر يادگيري و حافظه :

سيد موسوي معتقد است كه استفاده از تلفن همراه ممكن است اثرات زيان آوري روي عملكردهاي ادراكي انسان مانند حافظه و تمركز ايجاد كند اما با اين وجود مطالعاتي كه تشعشعات امواج فركانس راديويي با سطح پايين يعني محدوده فركانس موبايل 800 مگاهرتز تا 2 گيگاهرتز را بر روي حيوانات بررسي كرده اند، تاثيري در عملكردهاي ادراكي گزارش نكرده اند.

تاثير بر روي ملانونين :

اين مقام مسئول با بيان اينكه مطالعات هيچ تاثيري را از تشعشع فركانس راديويي برروي ترشح ملانونين گزارش نكرده اند به مهر گفت: با توجه به محل قرارگيري هيپوتالاموس و غده صنوبري در قسمتهاي عميق تر سر انسان نسبت به حيوانات مورد آزمايش، در صورت تغيير در ترشح ملانونين اين تغيير در انسانها نسبت به حيوانات بسيار كمتر خواهد بود.

آسيب DNA ، جهش و يا انحراف كروموزومي ؟

اين كارشناس با تاكيد بر اينكه در درجه حرارت نرمال، ميدانهاي فركانس راديويي روي سلولهاي جسمي و بنيادي اثري نمي گذارند اضافه كرد: مطالعات روي باكتريها، سلولهاي حيواني و كشت شده تحت تشعشع در محيط مصنوعي شواهد مشخصي را روي آسيب DNA حتي در شدتهاي بالا نشان نداده اند.

وي افزود: فقط با تحت تشعشع قرار دادن موشها در محيط طبيعي با فركانس هاي راديويي پالسي اختلالاتي در DNA سلولهاي مغز ديده شده است.

تاثير بر سيستم ايمني و طول عمر انسان :

سيد موسوي با بيان اينكه سيستم ايمني در مقابل ميكروارگانيزمها، ويروسها و بعضي از سلولهاي سرطاني از بدن محافظت مي كند خاطرنشان كرد: هرگونه تغيير در فركانس راديويي روي سيستم ايمني اثرات مهمي روي سلامتي مي گذارد.

وي گفت: گزارشات حاكي از آن است كه فركانس 10 گيگاهرتز و در سطوح خيلي پايين سيستم ايمني بدن را تحريك مي كند اما در كل مطالعات، هيچ تاثيري در رابطه با تشعشع فركانس راديويي روي طول عمر نشان نمي دهند.

تاثيرات در پيشرفت و جابجايي تومور :

به گفته مديركل دفتر تحقيقات و مطالعات راهبردي شركت ارتباطات سيار يافته هاي علمي اثر امواج فركانس راديويي در سطوح ارتباطات همراه (حداكثر 45/2 گيگاهرتز) را در ايجاد و دوره نهفتگي و پيشرفت تومورها تاييد نكرده اند كه اين نشان مي دهد كه تشعشع فركانس راديويي باعث پيدايش تومور نمي شود.

وي به مهر گفت: اگرچه ميدانهاي فركانسي راديويي مربوط به تلفن همراه ممكن است باعث افزايش جزئي در فعاليت آنزيمهاي كليدي (كينازهاي پروتيني) شود اما بنا به يافته هاي علمي بسيار بعيد به نظر مي رسد كه اين تغييرات در رشد تومور تاثير داشته باشند. حتي جديدترين يافته هاي حفاظت در برابر اشعه فدرال آلمان نيز خطر پيشرفت سرطان در اثر امواج تلفن همراه را تاييد نكرده است.

تاثيرات بر روي چشم انسان :

سيد موسوي در مورد يافته هاي علمي چشم انسان نيز با بيان اينكه تشعشعات سطح بالا به مدت حداقل يك ساعت باعث تشكيل آب مرواريد مي شود گفت: فركانس مربوط به اين تشعشعات بين يك تا 10 گيگاهرتز است در اين محدوده انرژي بالايي به ميزان 100 SAR توسط بدن انسان جذب مي شود كه در اين وضعيت درجه حرارت داخل چشم بسيار بالا و در حدود 43 درجه سانتيگراد است.

وي افزود: البته شدت فركانس راديويي مورد استفاده در اين تحقيق بالاتر از محدوده فراكنسي مورد استفاده در تلفن همراه است و به همين ترتيب تاثير تخريبي گوشي موبايل بر سلامتي چشم انسان منتفي است.

اثرات بر روي گوش انسان :

مديركل دفتر تحقيقات و مطالعات راهبردي شركت ارتباطات سيار با تاكيد بر اينكه آزمايشات نشان مي دهد كه گوش انسان به فركانس هاي محدوده 200 مگاهرتز تا 3 گيگاهرتز پاسخ مي دهد به مهر گفت: انرژي فركانس راديويي باعث انبساط بافتهاي مغز مي شود كه ناشي از تغييرات حرارت كوچك اما سريع بافتها است. اين امر باعث ايجاد امواج فشاري مي شود كه از طريق جمجمه به گوش دروني فرستاده مي شود جايي كه گيرنده هاي حساس صوتي در آنجا قرار دارند. اما افزابش دمايي كه باعث ايجاد امواج فشاري مي شود كمتر از 10 به توان منفي 5 درجه سانتيگراد است.

تاثيرات روي دستگاه قلبي عروقي انسان :

سيد موسوي معتقد است كه با استفاده عادي از تلفن همراه، وقتي تلفن در كنار گوش قرار داده شود، تاثير مستقيم آن روي قلب انسان خيلي بعيد به نظر مي رسد اما تاثير روي گيرنده هاي وابسته به شريان بدن محتمل است و محققان نتيجه گرفته اند كه تاثيرات روي فشار خون به دليل انقباض زياد عروق و يا شايد بخاطر افزايش در فعاليت سمپاتيك در ساقه مغز باشد كه اين زمينه نياز به مطالعات بيشتري دارد.

وي تصريح كرد: اثرات ناشي از سطوح بالاي فركانسي نيز مربوط به تاثيرات حرارتي روي قلب و عروق است.

تاثيرات روي عملكرد مغز انسان :

اين مقام مسئول با تاكيد بر اينكه يافته هاي علمي نشان مي دهد كه تلفن همراه در كوتاه مدت بر عملكرد مغز اثري ندارد، اضافه كرد: گزارشات اخير در ارتباط با بي خطر بودن تلفن هاي همراه در طولاني مدت نشان مي دهد كه استفاده از موبايل باعث افت حافظه، تغييرات در حواس و نوسان فشار خون مي شود. همچنين فقط نواحي از مغز كه به گوش نزديكترند تحت تشعشع قرار مي گيرد.

تاثير روي سيستم هاي عصبي :

سيد موسوي با اشاره به تحقيقات با سيستمهاي برخوردار از مدلهاي گوناگون عصبي گفت: تغييرات در تحريك پذيري نوروني عملكرد سيستم عصبي و رفتارهاي اكتسابي فقط در اثر تشعشعالت بالا كه منجر به جذب انرژي فراواني در بدن شده و حرارت قابل توجهي را سبب مي شود اتفاق مي افتد.

تاثير بر موج نگاريهاي مغزي در حيوانات :

مديركل دفتر تحقيقات و مطالعات راهبردي شركت ارتباطات سيار خاطرنشان كرد: طبق آزمايشهاي انجام شده بر روي گربه ها و خرگوشها، در فركانسهاي راديويي يك تا 10 مگاهرتز تغييراتي در موج نگاريهاي مغزي (EEG) و پارامترهاي رفتاري گزارش شده است.

وي گفت: همچنين با افزايش زمان تشعشع مجددا تغييراتي در طيف موج نگاري ديده شده است. گزارشاتي نيز تاثير اين امواج را بر روي موج نگاري مغزي موشها و خرگوشهايي كه در محدوده فركانسي بالاتر از تشعشعات گوشي همراه قرار داشتند، بيان مي كند.

 

براي كسب اطلاعات بيشتر

با

 

09190171379

 

دكتر زينلي تماس حاصل فرماييد



تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد